W pogoni za słońcem - Linda Geddes


Na samym początku musimy coś ustalić. Jestem fanką zimy i jesieni, uwielbiam zamiecie śnieżne i deszczowe dni. Wolę chłodek, niż upał. W końcu łatwiej ogrzać się zimą, niż ochłodzić latem. Przyznaję, że nie rozumiem jak to możliwe, że ludziom dobrze żyje się w upałach, ani jakim cudem ich skóra nie pali się pod wpływem promieni słonecznych tak samo jak moja, a nabiera brązowego koloru. 

Zawsze ostrzegano mnie przed słońcem – zakryj się, nie zapomnij o filtrze, nie patrz w słońce, bo zepsuje ci się wzrok, nie siedź tak długo na słońcu, bo dostaniesz udaru itp. W pewnym momencie nabrałam przekonania, że to całe słońce wcale nie jest takie dobre dla mojego organizmu. A w końcu byłam przekonana, że wypowiedziało mi wojnę, bo nie dość, że zaczęło wywoływać u mnie reakcje alergiczne, to rok w rok budziło do życia rośliny, których pylenie niemal wyłączało mnie z życia na całą wiosnę i całe lato. Kojarzycie książkę Ponad wszystko? Marzyłam o tak sterylnym domu, w jakim mieszkała Maccdy! Teraz już wiem, że słońce jest dobre, oczywiście, że wiem, ale nie miałam pojęcia, że aż tak dobry wpływ może mieć na ludzi – ogromne wrażenie zrobiła na mnie opowieść autorki o działaniu słońca na pacjentów w szpitalach! Linda Geddes, poważnie dała mi do myślenia. 

Linda Geddes w W pogoni za słońcem napisała o tym, jak ważne w naszym życiu jest światło słoneczne. Każdy z dziesięciu rozdziałów poświęcony jest innemu zagadnieniu i opowiada o: zegarze biologicznym, o elektryce ciała, o pracy zmianowej, o doktorze Słoneczko, o czynniku ochronnym, o mrocznym miejscu, o północnym słońcu, o świetlnym lęku, o dostrajaniu zegara, a w końcu o zegarze dla społeczeństwa. Autorka nie tylko przekazuje wiedzę, ale opowiada o procesie jej zdobywania, często powołuje się na badania i statystyki, a co za tym idzie dużo w niej poszerzających horyzonty ciekawostek. Zostawia też porady na przykład takie dotyczące radzenia sobie z jet lagiem albo podpowiadające jak funkcjonować gdy pracujemy w systemie zmianowym. Przedstawia próby naukowców dążących do stworzenia światła energetycznego jak najbardziej przypominającego światło słoneczne – to właściwie trochę przerażające jak szybko rozwija się technologia... Ta książka nie tylko przekazuje wiedzę, ale też uczy jak zrozumieć funkcjonowanie własnego organizmu. Od miesięcy zastanawiam się dlaczego nie mogę spać – teraz już wiem. Zupełnie nie spodziewałam się tego, że W pogoni za słońcem zmotywuje mnie do wprowadzenia zmian w życiu, ale faktycznie tak się stało. Może w końcu uda mi się odpowiednio wyregulować zegar biologiczny i zrozumieć go! 

Do tej pory niezmiennie twierdziłam, że mogłabym żyć bez słońca, że wcale go nie potrzebuję. W żartach niejednokrotnie przeprowadzałam się już w miejsca, w których panuje całoroczna zima, ot takie gadanie zrozpaczonej alergiczki. Ale kiedy podczas lektury zaczęłam zastanawiać się nad tym jak funkcjonuję, kiedy najlepiej myślę i najszybciej pracuję, kiedy najgorzej śpię, a kiedy zasypiam jak dziecko – za każdym razem wychodziło na to, że w każdym z tych przypadków słońce i sztuczne światło mają coś do powiedzenia – dziś cały dzień spędziłam przed komputerem, na pewno nie zasnę zbyt szybko… Już tak bardzo się nie gniewam na słońce, ale nadal wolę, kiedy ogrzewa mnie jesienią i zimą ;)

Zrodziliśmy się z wirującej planety, którą ukształtowało światło gwiazd. I chociaż obecnie tworzymy nasze własne elektryczne gwiazdy, które rozświetlają noc, nasza biologia pozostaje przywiązana do monarchy potężniejszego od nich wszystkich: naszego Słońca. 

Prawdopodobnie będę to powtarzać za każdym razem, ale wprost przepadam za popularnonaukową literaturą wydawnictwa Insignis! W pogoni za słońcem to kolejna niezwykle wartościowa książka, pełna rzetelnie przekazanej wiedzy w bardzo przystępnej formie. To lektura idealna dla wszystkich ciekawych świata. Zawsze jest coś nowego do poznania, świat jest pełen zagadek i ciekawostek. Wydawać by się mogło, że o słońcu wiemy już tak dużo, że więcej nie trzeba, a jednak Linda Geddes opowiada o rzeczach, o których jestem pewna, że większa część z nas nigdy nawet nie pomyślała. A warto pomyśleć i przyjrzeć się słońcu troszkę bliżej.

M.

Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję Wydawnictwu Insignis.

Etykiety

.kobiece .podsumowanie A.J. Finn Abbi Glines Adam Christopher Adam Kay Adrian Bednarek Agata Czykierda - Grabowska Agata Przybyłek Agnieszka Lis Alek Rogoziński Alex Marwood Alex Michaelides Alice Clayton Alice Feeney Alison Noel Andrew Mayne Aneta Jadowska Anna Bellon Anna Ekberg Anna Ficner-Ogonowska Anna Kańtoch Anna McPartlin Anna Niedbał Anna Todd Artur Chmielewski Bartosz Szczygielski Belinda Bauer Bonnie Kistler Bonnie Smith Whitehouse Brittainy C. Cherry Brittainy C.Cherry Brodi Ashton C.L. Tylor Camilla Läckberg Cara Hunter Caroline Kepnes Carolyn Egan Carolyne Faulkner Charlaine Harris Chloe Esposito Chris McGeorge Christine Feret-Fleury Claire King Colleen Hoover Corinne Sweet Cynthia D'Aprix Sweeney Cynthia Hand Dani Rabaiotti Daniel Nyari Dolores Redondo dr Richard Shepherd Elaine DePricne Elisa Albert Emma Farrarons Erica Spindler Erin Hunter Erwin Thoma Eva Pohler Fiona Barton Francis Duncan Fuminori Nakamura Gabriela Gargaś Gilly Macmillan Girl Online Glenda Millard Gwenda Bond Helen Russell Holly Ringland J. Sterling J.P. Monninger Jacek Dehnel Jakub Ćwiek Janice Y.K. Lee Jem Lester Jenna Evans Welch Jennifer L. Armentrout Jennifer L.Armentrout Jenny Han Jessica Khoury Jill McGrow Joanna Szarańska Jodi Meadows Joe Sugg John Corey Whaley Jojo Moyes Jolene Hart Jonh Anderws Jorge Cham & Daniel Whiteson Josh Malerman JP Delaney K.A Tucker Karen Dionne Karolina Wilczyńska Katarzyna Michalak Katarzyna Misiołek Kate Atkinson Katherine Webb Kayhryn Croft Keith Stuart Kelly Barnhill Kendall Ryan Kim Hlden Kim Holden Kimberly McCreight Kiran Millwood Hargrave Layla Wheldon Leisa Rayven Liebster Blog Award Linda Geddes Linia serc Lisa De Jong Lisa Hågensen Lorena Franco Louise Jensen Louise O'Neill Lucy Vine Mads Peder Nordbo Maeve Haran Magda Stachula Magdalena Witkiewicz Maggie Stiefvater Maja Lunde Marcin Wójcik Marie Benedict Markus Zusak Marta Guzowska Mary Beth Keane Maybe Someday Megan Miranda Meik Wiking Mia Sheridan Michaela DePrince Michał Gaszyński Michele Campbell Michelle Falkoff Michelle Frances Miranda Kenneally Natalia Sońska Natasza Socha Neil deGrasse Tyson Neil Gaiman Nicholas Sparks Nick Caruso Nicolas Sparks Paola Capriolo Paul Grossman Paula Hawkins Paulo Coelho Peternelle van Arsdale Philip Roth Piotr Wilkowiecki R.J.Palacio Rainbow Rowell rebecca Donovan Regina Brett Remigiusz Mróz Renata Chaczko S. R. Masters Sally Thorne Sandra Orzelska Sarah J. Maas Sarah Vaughan Saroo Brierley Shaun Bythell Stephanie Perkins Stuart Turton Susan Dennard Susan Mallery Sylwia Trojanowska Tammara Webber Tana French Tarryn Fisher Terry Brooks Tony Trixi Von Bulow Ule Hansen Valérie Tasso Wojciech Czusz Yann Martel Zbigniew Zborowski Zoe Sugg
Copyright © Maw reads